Jak odprawić samochód (lub inny pojazd) bez dokumentu T1?

Dokument T1 jest dokumentem wymaganym dla przywozu towarów spoza granic Unii Europejskiej. Jest to dokument tranzytowy poświadczający, że przywożony ładunek lub pojazd znajduje się pod dozorem celnym.
Może się jednak zdarzyć, że nie byli Państwo tego świadomi i przyjechali świeżo zakupionym autem ze Szwajcarii bez załatwienia odpowiednich formalności na granicy z Niemcami. Możliwe też, że kupili Państwo samochód z Norwegii, który znajdował się już w Polsce i dopiero po fakcie dowiedzieli się Państwo, że przemiły sprzedawca nie załatwił formalności celnych. Co w takich przypadkach należy zrobić? Aby uzyskać dokument T1 musieliby Państwo się wrócić na granicę…

Sprawa nie jest przegrana. Należy złożyć do urzędu celnego wniosek o pozwolenie na odprawę z dopuszczeniem do obrotu bez koniecznego dokumentu T1. Urząd w przeciągu kilku dni wyrazi na to zgodę. Niestety prawdopodobnie również wystawi Państwo mandat za niedopełnienie obowiązku. Mandat taki wynosi zazwyczaj 500 zł, o wystawienie go należy poprosić w wybranym oddziale celnym. Nie jest to jednak tragedia – proszę pamiętać, że za wystawienie noty tranzytowej agencja celna na granicy pobrałaby od Państwa swoją opłatę (kto wie, czy nie wyższą niż kwota mandatu), a zamiast budżetu państwa polskiego zasililiby Państwo przykładowo skarbiec szwedzki.

Po otrzymaniu zgody na odprawę od kierownika oddziału celnego można rozpocząć procedurę właściwą.

Jakie są stawki cła, akcyzy i VATu na poszczególne rodzaje pojazdów?

Akcyza na samochód zależy od kilku czynników (stawki poniżej).

Cło na samochody i inne pojazdy bywa zależne od rodzaju pojazdu, przeznaczenia czy pojemności skokowej.

VAT w większości przypadków pozostaje taki sam, czyli 23%

Pojazdy pierwotnie wyprodukowane w Unii Europejskiej lub krajach objętych stawką 0% cła przy imporcie do UE mogą być zwolnione z cła. Warunkiem jest przedstawienie dokumentu EUR.1. Aby go uzyskać, należy zwrócić się do przedstawiciela producenta o potwierdzenie preferencyjnego pochodzenia pojazdu, a następnie uzyskać EUR.1 w urzędzie wywozu.

Samochody, quady

  • Benzyna, diesel, gaz:
    cło: 10%
    akcyza: 3,1% (pojemność silnika do 2l), 18,6% (pojemność silnika powyżej 2l)
  • Napęd hybrydowy (twarda hybryda HEV):
    cło: 10%
    akcyza: 9,3% (pojemność silnika powyżej 2l do 3,5l), 0% (pojemność silnika do 2l)
  • Napęd hybrydowy (hybryda typu plug-in PHEV):
    cło: 10%
    akcyza: 9,3% (pojemność silnika powyżej 2l do 3,5l), 0% (pojemność silnika do 2l)
  • Napęd hybrydowy (miękka hybryda MHEV):
    cło: 10%
    akcyza: 9,3% (pojemność silnika powyżej 2l do 3,5l), 1,55% (pojemność silnika do 2l)
  • Napęd elektryczny:
    cło: 10%
    akcyza: 0%

Motocykle, skutery

  • O pojemności silnika nieprzekraczającej 250 cm3:
    cło 8%
  • O pojemności silnika przekraczającej 250 cm3:
    cło: 6%

Pojazdy kolekcjonerskie

cło: 0%
akcyza: 0%
VAT: 8%

Do odprawy celnej pojazdu kolekcjonerskiego wymagana jest opinia i wycena rzeczoznawcy. Samochód musi mieć co najmniej 30 lat i posiadać co najmniej 75% oryginalnych części (rzadko stanowi to problem).

Samochody zabytkowe (powyżej 100 lat) podlegają takim samym opłatom (tylko 8% VAT).

U nas zamówisz opinię rzeczoznawcy do swojego pojazdu!

Dokumenty potrzebne do odprawy pojazdu na cło

Aby móc odprawić samochód na cło lub inny pojazd, należy posiadać:

  • dokument zakupu (faktura, umowa kupna, bill of sale) lub dokument przekazania (na przykład akt darowizny z określoną wartością dla potrzeb urzędu celnego)
  • dokument własności lub posiadania (zazwyczaj dowód rejestracyjny, brief, w Wielkiej Brytanii V5C, w Stanach Zjednoczonych Certificate of Title – popularny pink slip) wystawiony na swoje imię lub sprzedającego/darczyńcy
  • faktura transportowa lub oświadczenie o kosztach transportu (w przypadku braku możliwości przedstawienia innych dokumentów)
  • wniosek o pozwolenie na dokonanie o odprawy bez dokumentu tranzytowego (jeśli dotyczy)
  • odczyt przebiegu (dokonany w momencie odprawy celnej)
  • pełnomocnictwo do odprawy celnej pojazdu
  • opinia rzeczoznawcy (jeśli jest to pojazd kolekcjonerski, uszkodzony lub urząd celny kwestionuje deklarowaną wartość)
  • mandat oraz potwierdzenie opłaty (jeśli urząd celny wystawił mandat w związku z brakiem T1)
  • EUR.1 w przypadku importu aut wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej lub obszarów, na których obowiązuje stawka cła 0% w imporcie – dokument ten (wraz z deklaracją dostawcy, świadectwem zgodności WE i deklaracją producenta) uprawnia do zwolnienia z cła, fakturą…)

Import samochodów powypadkowych, salvage

Rynek samochodowy zwłaszcza w USA i Kanadzie pełen jest świetnych okazji do kupienia tanio powypadkowego samochodu. Samochód taki może posiadać Salvage Title. Niestety niektóre zapisy na takim tytule typu non-repairable, non-registerable, total loss mogą przykuć uwagę Urzędu Celnego. Urząd może zażyczyć sobie opinii Inspektoratu Ochrony Środowiska, który ustali, czy importowany pojazd stanowi odpad. Warto skorzystać z usług rzeczoznawcy i tłumacza przysięgłego.