Import samochodów elektrycznych z Chin
Samochody elektryczne (EV) z Chin kuszą nie tylko niskimi cenami. Pomimo łatki „Made in China” samochody takich marek jak BYD czy Geely wyróżniają się naprawdę dobrą jakością. Chiny opanowały rynek baterii do samochodów elektrycznych, rozwijając technologię, dzięki czemu elektryki z Chin są tanie i mają spory zasięg.
Nic, tylko kupować. Jest tylko jeden mały haczyk…
Cło wyrównawcze na samochody elektryczne z Chin
Unia Europejska uznała, że samochody z napędem elektrycznym z Chin korzystały z preferencyjnego traktowania i subwencji od rządu Chińskiej Republiki Ludowej. W związku z tym Komisja UE wydała Rozporządzenie Wykonawcze 2024/2754, które nakłada na chińskie samochody akumulatorowe cła wyrównawcze. Stawki dodatkowego cła są różne dla różnych producentów. Mianowicie:
- najwyższą stawkę – 35,5% zastosowano w przypadku przedsiębiorstw „niewspółpracujących” (w dochodzeniu antydumpingowym Unii Europejskiej) oraz auta grupy SAIC (w tym SAIC Volkswagen Automotive czy SAIC General Motors),
- stawka 20,7% nałożona została na różne przedsiębiorstwa „współpracujące”
- stawka 18,8% nałożona została na grupę Geely
- Grupa BYD objęta została stawką 17,0%
- Bardzo ulgowo potraktowana została Tesla (Tesla również produkuje część swoich aut w Chinach), którą obciążono stawką 7,8%
Jak uniknąć cła dodatkowego na elektryki z Chin?
Kupować samochody używane.
Przepisy Unii Europejskiej dotyczą tylko i wyłącznie samochodów nowych, objętych kodem taryfy celnej 8703 80 10 10. Ten kod dotyczy właśnie nowych EV. Kod na auta używane to 8703 80 90 00.
No dobra, ale przecież chcesz kupić samochód nowy. Technologia samochodów elektrycznych postępuje w gwałtownym tempie i model z tego roku w następnym może być już przestarzały. Cóż, jeżeli koniecznie pragniesz auto, które dopiero co zjechało z linii produkcyjnej, będziesz musiał zapłacić cło antydumpingowe. Warto jednak rozważyć alternatywę.
Używane samochody elektryczne z Chin
Od razu nasuwa się pytanie – jakie kryteria musi spełnić pojazd, żeby zostać uznanym za używany?
W prawie celnym nie istnieje definicja samochodu używanego. Dlatego też urząd celny posiłkuje się definicją z Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT). W artykule 2 ustępie 10 ustawy mowa jest o nowych środkach transportu. Czym są w „nowe środki transportu” w skrócie? Są to pojazdy, w przypadku których:
- od pierwszej rejestracji nie minęło 6 miesięcy ORAZ
- przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów.
Bardzo ważne jest słowo „oraz„. Jeżeli samochód był zarejestrowany na przykład 8 miesięcy, ale przejechał 5000 kilometrów, urząd celny potraktuje go jak pojazd nowy. Spotkaliśmy się z orzeczeniem sądu, w którym urząd skarbowy uznał samochód uszkodzony, powypadkowy, ale z niskim przebiegiem za nowy…
… Nie będziemy jednak komentować orzeczenia skarbówki w tym temacie.
Faktem jest, że można sprowadzić z Chin do Polski samochód elektryczny prawie jak nowy bez dodatkowych opłat.